REGULAMIN KLUBU SAMOPOMOCY
PRZY ŚDS W PUCKU
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Klubu Samopomocy, zwany dalej „Regulaminem”, określa organizację i zasady funkcjonowania Klubu.
§ 2
1.Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
a)Klubie – należy przez to rozumieć Klub Samopomocy przy ŚDS w Pucku;
b)Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Klub Samopomocy przy ŚDS w Pucku;
c)Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Ośrodka Adaptacyjnego w Pucku;
d)Ośrodku – należy przez to rozumieć Ośrodek Adaptacyjny w Pucku;
e)Beneficjentach – należy przez to rozumieć osoby niepełnosprawne intelektualnie korzystające z usług Klubu Samopomocy w Pucku;
§ 3
1. Klub Samopomocy przy Środowiskowym Domu Samopomocy w Pucku jest ośrodkiem wsparcia o zasięgu powiatowym dla Beneficjentów, którzy :
a) oczekują na wydanie decyzji administracyjnej kierującej do środowiskowego domu samopomocy,
b) otrzymały decyzję uchylającą pobyt w środowiskowym domu samopomocy ze względu na mniejszą ilość godzin pobytu ( nie jest spełniony § 6.1 rozporządzenia MPiPS z dnia 09.12.2010 roku ),
c) innych osób upośledzonych intelektualnie co najmniej w stopniu lekkim ze sprzężonymi dysfunkcjami fizycznymi.
d) katalog grup kwalifikujących się do uczestnictwa w Klubie może zostać rozszerzony o inne osoby, w zależności od potrzeb wynikających z rozeznania środowiska lokalnego.
2. Celem Klubu jest świadczenie takich usług, które wpisują się w pojęcie aktywizacji zawodowej
i społecznej Beneficjentów, zagrożonych wykluczeniem społecznym.
3. Zadania Klubu realizowane są poprzez :
- ograniczanie zjawiska wykluczenia społecznego;
- reintegracja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych;
- organizowanie działań o charakterze terapeutycznym i edukacyjnym;
- kształtowanie umiejętności w zakresie kompetencji społecznych;
- propagowanie edukacji nieformalnej i samokształcenie;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i obowiązkowości, poprzez regularny udział w zajęciach;
- kształtowanie i zwiększanie aktywności społecznej;
- przełamanie społecznych barier w środowisku lokalnym związanych z niepełnosprawnością;
- usprawnianie fizyczne poprzez zajęcia z fizjoterapeutą, rehabilitantem;
- wdrażanie do efektywnego spędzania czasu wolnego.
4. Liczba miejsc w Klubie wynosi maksymalnie 15 osób.
5. Klub funkcjonuje po godzinach zajęć ŚDS, jednak w zależności od realizowanych zadań
dostosowuje się funkcjonowanie w innych godzinach, odpowiadających potrzebom Beneficjentów
§ 4
1.W celu zapewnienia właściwej realizacji zadań zatrudnia sie w Klubie specjalistów.
2.Dyrektor ustala zadania dla pracowników i koordynuje ich pracę.
3. Pracą Klubu kieruje Dyrektor.
4.Do zadań pracowników należy:
a)realizowanie zaplanowanych zajęć;
b)prowadzenie dokumentacji pracy z Beneficjentami;
c)współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji zawodowej i społecznej Beneficjentów;
d)realizacja programów pomocowych;
e)prowadzenie indywidualnych konsultacji.
2. Klub prowadzi dokumentację w postaci dziennika działań Klubu, w którym odnotowywana jest obecność uczestników Klubu oraz rodzaj prowadzonych zajęć i ich formę.
3.Praca Klubu opiera się na zasadzie samopomocy, w niewielkim stopniu wspierana przez personel Klubu.
4. Udział w zajęciach prowadzonych przez Klub jest dobrowolny i częściowo odpłatny.
Kwota odpłatności ustalana jest corocznie w zależności od wielkości środków uzyskanych z konkursów grantowych.
5.Podstawą przyjęcia do Klubu jest:
a)złożenie pisemnej deklaracji przez Beneficjenta ( lub Rodzica czy Opiekuna ) u Dyrektora Ośrodka Adaptacyjnego,
b)posiadanie wywiadu środowiskowego,
c)posiadanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności;
d)posiadanie zameldowania na terenie powiatu puckiego.
6.Uczestnika klubu obowiązuje jednomiesięczny okres próbny w zajęciach Klubu.
7. Po upływie okresu próbnego i braku okoliczności uniemożliwiających przyjęcie do Klubu, osoba ubiegająca się otrzymuje zgodę na uczestnictwo w Klubie.
§ 5
1. Beneficjent Klubu jest zobowiązany do aktywnego uczestnictwa w zajęciach rehabilitacji zawodowej
i społecznej.
2. Każdy uczestnik zobowiązany jest do:
a)współpracy i współdziałania przy realizacji zadań Programu;
b)dbałości o wspólne dobro, ład i porządek;
c)przestrzegania zasad kultury i współżycia społecznego;
d)poufności i ochrony danych osobowych Beneficjenta;
e)regulowania opłat związanych z uczestnictwem w Klubie.
3. Pozbawia się prawa do uczestnictwa w zajęciach Klubu w przypadku gdy :
a) uczestnik nie przestrzega niniejszego regulaminu lub w sposób rażący i nagminny narusza normy współżycia, porządek i dyscyplinę lub stanowi zagrożenie dla zdrowia innych uczestników lub pracowników;
b) opuszczania znacznej ilości zajęć przez Beneficjenta tzn. więc niż 20% godzin jest nieusprawiedliwionych.
4. Do Klubu nie są przyjmowanie osoby, które:
a)są uzależnione od alkoholu lub narkotyków,
b)ze względu na stan zdrowia wymagają leczenia i stałej opieki pielęgniarskiej w zakresie przekraczającym możliwości domu,
c)zagrażają własnemu życiu i zdrowiu oraz życiu i zdrowiu innych osób,
d)ujawniające choroby zakaźne.
§ 6
1. Beneficjentów zobowiązuje się do przestrzegania przepisów BHP, PPOŻ i niniejszego Regulaminu.
2. Pracownicy Klubu potwierdzają swoim podpisem przyjęcie do wiadomości i stosowania postanowień niniejszego Regulaminu.
3. Zmiana Regulaminu może nastąpić w drodze zarządzenia Dyrektora.
4. Beneficjenci Klubu dbają o dobre imię Klubu oraz estetykę i czystość w pomieszczeniach, a także o wyposażenie.
Regulamin zatwierdzony przez Zarząd PSWON ”Razem” – październik 2011 rok.